Soms heeft een kandidaat alle juiste papieren in handen, maar weet toch geen aansluiting te vinden in een organisatie. Ervaring, kwaliteiten en competenties zijn natuurlijk van belang, maar de perfecte match vraagt meer dan de beste kwalificaties.
Je zoekt namelijk niet alleen de juiste kandidaat, maar ook een duurzame relatie. Hierover vertellen Wouter Nijland en Cees Zeelenberg in dit interview.
“Die duurzame match vraagt om een andere benadering bij het werving- en selectieproces,” vertelt Cees, directeur bij Zeelenberg. “Geen snelle procedures, maar dieper gaan, met zowel de kandidaat als de organisatie. Niks is plat, alles heeft meerdere lagen. Zowel mensen als organisaties, die lagen moet je allemaal meenemen.
Bij Zeelenberg werken we veelal in de publieke sector en hebben inmiddels jarenlange expertise in dit proces. We bekijken het traject vanuit een ander perspectief; gericht op een duurzame relatie. Met oog voor de mens, de context en de persoonlijkheid van de organisatie.”
Persoonlijke benadering
“Soms zien we in de topfuncties in de publieke sector dat het misgaat. Ondanks dat de persoon zeer gekwalificeerd is voor het werk en de opgave waarvoor hij of zij is aangesteld. Het gaat dan vaak mis op de context. Dat kan een politieke context zijn, of de context van de fase waarin de organisatie zich bevindt.
We zijn de afgelopen jaren dus veel meer gaan inzetten op de persoonlijke benadering en de context, die moet aan beide kanten kloppen. Een heleboel dingen rond geschiktheid kun je wel checken, bijvoorbeeld op een cv of met referenties. Maar het gaat er vooral om dat de kandidaat, de organisatie en haar omgeving goed bij elkaar passen. En dát zit ‘m op persoonlijk niveau.”
Wouter Nijland, psycholoog bij Zeelenberg, vult aan: “Wij gaan een stapje verder en kijken ook naar de persoonlijkheid van een kandidaat. Hoe zit iemand in elkaar als mens? Wat zijn de drijfveren, persoonlijke ambities, het gedachtegoed, de waarde die iemand bij zich draagt? En past dat dan bij de context en werkcultuur van de betreffende organisatie en de opgave?”
Diep de organisatie in
“Dit proberen we op een aantal manieren te borgen,” vervolgt Wouter. “Enerzijds door vooraf de opdracht, de organisatie en de context van die organisatie goed te doorgronden. Door diep in de organisatie te duiken, mensen te spreken en binnen te wandelen. Echt ophalen wat er leeft en speelt en wat de mores zijn. We kijken hoe mensen met elkaar omgaan en werken. Dat doen we ook aan de kant van de kandidaat. Als we daar een match zien, zorgen we voor een ontmoeting.
Ook dat doen we op een ander manier. Het is een ontmoeting waar de mens centraal staat. Geen ballotagecommissie aan zakelijke tafels waar vragen afgevuurd worden.”
“Ontmoetingen waarbij het nog niet gaat om de inhoud, de opgave of waar de crux van de functie zit,” vult Cees aan. “Zowel de opdrachtgever als de kandidaat kan dan aftasten of een verdiepingsgesprek interessant is.”
Een goede match betaalt zich uit
Cees: “Wij gaan echt voor de duurzame relatie. Halverwege een selectieproces instappen en alleen een aantal cv’s aanleveren, doen we dan ook niet. Juist dat hele proces is van groot belang. Zoiets kan niet even snel, daarvoor moet alle informatie, de context én de mens boven tafel. Bij de matches die wij de afgelopen jaren hebben gemaakt, zijn de mensen veelal langdurig in die functies gebleven. Dat zegt iets over de juiste match en over de duurzaamheid van de relatie.”
“Ik kan daar alleen maar op aansluiten”, haakt Wouter aan. “Onze kwaliteit zit echt in die duurzame match, dat kunnen we staven met resultaten. Dat succes heeft te maken met oprechte interesse in mensen. Want het gaat om mensen, niet om functies, organisaties, functionarissen of plaatsingen.”